יש לך תחושה שמשהו תוקע אותך בחיים?

על אימהות, קריירה ורגשות אשמה

על אימהות, קריירה ורגשות אשמה

על אימהות, קריירה ורגשות אשמה

מתוך מאמר שהתפרסם באתר סלונהhttp://saloona.co.il/hedy/?p=150&utm_source=facebook_now&utm_medium=social&utm_campaign=ongoing&fbclid=IwAR2qj9rxx2VNMf2wLXynQtevkMdjev68ZOUBLK7PuTi-jFhE9PPeklUKkGI

מוצפת ברגשות אשמה וצורך בבקשת סליחה מהילדים?

השילוב בין אימהות לקריירה הפך כמעט לשם נרדף לרגשות אשמה. אין אמא שלא חוותה את המצבים הבאים: "לא הספקתי להוציא את הילד מהגן ושוב המטפלת מגיעה"," כבר שבוע הם אוכלים אוכל מוכן", "פספסתי שהבת שלי יצאה לתחרות וזכתה", "האם לוותר על משרה נחשקת כדי לבלות יותר שעות עם הילדים?" והרשימה עוד ארוכה. כנשות קריירה ואימהות אנו מסתובבות עם רגשות אשמה, אך אם בעבר נשים הכחישו את הקושי, כיום אנחנו מודעות הרבה יותר למצב ולא מסתירות את רגשות האשמה שלנו כלפי הילדים.

יום ללא רגשות אשמה

מגזין הנשים האמריקני redbook החליט להתמודד עם התופעה והציע יום ללא רגשות אשמה במהלכו הזמין אימהות להעלות לטוויטר משפטי אשמה בעזרת התגית  don’tjudgemebecause# (אל תשפטו אותי על כך ש…) מתוך מטרה לדבר על התופעה, להוציא החוצה את תחושת האשמה, לשחרר ולהרגיש ש"אנחנו לא לבד". אלפי אימהות מכל העולם, חשפו את אשר על ליבן בהצהרות כגון: אל תשפטו אותי על כך ש….

  • אני נותנת לפעוט את האייפון במסעדה כדי שיהיה בשקט    
  • הבית תמיד מבולגן   
  • אין לי כח להכין להם ארוחה מזינה
  • שהילדים שלי ממש קשים אני עוצמת עיניים ומדמיינת שאני על החוף לבד
  • בפתק למורה של בני קראתי לו בשמו של אחיו הקטן. הם די דומים
  • אני שולחת את בתי לחוג ריקוד רק כדי שאוכל קצת לנוח

הקונפליקט שאנו חוות בשל מגוון התפקידים שלנו יוצר לא פעם מתח, כעס, אשמה, חרטה והרבה מאוד תסכול שמשפיע על כל המעגלים בחיינו. לכן, חשוב שנעצור את המערבולת הזו עכשיו, נפתח גישה סלחנית לעצמנו ונבחר לחיות טוב יותר, ללא רגשות אשמה.

מאמר אקדמי שפורסם בכתב העת Journal of Psychology ב 30.10.18 בחן את תפקיד החמלה העצמית במונחים של שיפור רווחת ההורים. המחברים בחנו האם החמלה העצמית עשויה להפחית את תחושת האשמה והבושה של ההורים. מסקנתם היתה שחמלה וסליחה עצמית ניתנות להכשרה ותרגול ויכולות להקל על רגשות האשמה. כשאנו סולחים לעצמינו ומפתחים גישה של חמלה עצמית, אנו מפחיתים את עוצמות הכעס והאשמה.

איך מפתחים גישה סלחנית וחמלה עצמית? 5 תרגילים ליישום מהיר

סליחה לעצמינו היא כלי בחיים שפוגש אותנו בסיטואציות מאתגרות שמוציאות אותנו מאיזון. כדי לסלוח לעצמינו, לשחרר משקולות מיותרות וליצור מוטיבציה, מיקוד, הגשמת יעדים ותוצאות טובות יותר פעלו לפי  5 הנחות היסוד הבאות:

  1. בחירה אישית – ראשית חשוב לזכור שהכול נתון לבחירה שלנו ושלכל בחירה יש רווח ומחיר.  שילוב של קריירה ומשפחה מצריך תכנון ,תאום ציפיות והבנה מה זה דורש ממני. גם אם לא נצליח להגיע לתחרות, או לחוג של הילדים שלנו לדוגמא, חשוב להגיד להם את זה ולא להתעלם מהמצב.
  2. סדר עדיפות – כנשות קריירה חשוב שנקבע לנו סדרי עדיפויות ונשים גבולות בעבודה, עם הילדים, במשפחה, אבל בעיקר לעצמינו.
  3. להפסיק להתווכח עם המציאות- אם קרה משהו, זו המציאות ולא ניתן לשנות אותה. מנקודה זו לבחון מה אנחנו יכולות לעשות אחרת.
  4. לא להגיב על אוטומט- גם כלפי עצמינו. לספור עד 10 לפני שנותנים פרשנות לסיטואציה ומתחילים לפתח רגשות כעס או אשמה.
  5. אף אחד לא עושה שום דבר בעולם הזה דווקא במטרה לגרום לי להרגיש רע או לפגוע בי- לעיתים אנשים, ילדים, בעבודה, ההורים , בן הזוג, אומרים משפטים מעליבים ופוגעים. אך, זכרו, הדברים שנאמרים קשורים לעניין שלהם ולהתמודדות שלהם. זה לא קשור אליכן ובטח שלא מכוון דווקא בשביל להרע לכן. נסו להיכנס לנעלי האחר ולהסתכל על הדברים בעיניים שלהם.

חשוב לזכור, כי שינוי אמיתי יכול להיעשות רק כשנבין שההפסד שלנו במצבים של כעס ואשמה גדול יותר מההפסד בלבקש סליחה ולסלוח לעצמינו. רק אז אנו יכולים לשנות גישה, לתרגל ולהפנים. כי הדרך לשחרר אשמה היא לסלוח לעצמינו.

hedy hazzan