איך אפשר לראות את מעלותיו של האחר

היום, אנו חיים בתקופה אחרת ולא מוכרת. וכמה קל לנו להיגרר לאשמה כעס, שיפוטיות ושינאת חינם שהכל כל כך טעון ובלחיצת כפתור אנו עלולים לאבד אמונה ותקווה ולהיגרר לשינאת חינם.

עד כמה אנו נופלים למערבולת של הכעס כלפי אחרים ולא מצליחים לראות את מעלותיו באותו הרגע.

המחשבות שלנו לגבי העבר הן זיכרונות. וזיכרונות אי-אפשר לשנות – זהו משהו קיים וקבוע. ישנה רק דרך אחת להמתיק את הזיכרונות והיא דרך הסליחה והחמלה. כדי להתגבר על רגשות כמו פחד, כעס, נקמה, בושה או אשמה אפשר לבקש סליחה לסלוח לפתח חמלה , להתנצל, להתחרט ולהתפייס.

סיפור

באפריקה ישנו שבט, שבו כאשר מישהו מתנהג בחוסר אחריות, פגע באחר וכד’ הוא נלקח למרכז הכפר. כל עבודה נפסקת באותו רגע וכל אנשי הכפר נאספים ביחד ומספרים על תכונותיו הטובות, מעשיו הטובים וכל הדברים הטובים שקשורים באותו אדם, כדי לזכור שבכל אחד יש גם צדדים טובים. לבסוף שוברים את המעגל והנאשם חוזר לכפר וכולם חוגגים. כך סולחים לו.

חמלה

חמלה הוא אחד הרגשות המרפאים ומאפשרת לקבל את העובדות של מה שקרה באותה סיטואצייה מבלי לשפוט את האדם עצמו. כשאנחנו בחמלה, אנחנו לא ממהרים לשפוט, כפי שהתרגלנו לעשות אלא מחפשים ואף יכולים לראות את האנושי שבמצב ולהגיב אחרת.

אין זה אומר שאני מצדיק את התנהגות האחר או נותן לגיטימציה למעשה, אלא אני “נכנס לנעלי האחר’ ומבין שהוא התנהג בצורה שגוייה לפי המציאות וארגז הכלים שהיה באותו הרגע ברשותו.

והחמלה והסליחה לוקחת את הצער, הכעס והעצבות ומביאה במקום שקט נפשי ושלווה. סליחה משחררת את המחסומים, את האנרגיה השלילית, את מה שלא צריך לשמור בגוף – את מה שמזיק וצריך להפטר. מה שלא סלחת תקוע לך בפנים. מה שאתה סולח ומבקש סליחה אתה משחרר.

https://www.facebook.com/hedy.hazzan/videos/10220149244895945/

תרגיל

רישמו את נקודות האור אצל אדם אשר אתם כועסים עליו. אדם אשר פגע או איכזב אתכם.
רישמו רק את מעלותיו. האירו בפנסו ומיצאו את החוזקות ומה הדברים הטובים שבו.
כן בהתחלה זה לא פשוט אך, התאמצו כי רק משם נמצא כולנו את נקודת האור, האמונה והתקווה.

מידי שישי מפרסמת סיפור לשבת עם חיבור לפרשת השבוע ונקודה למחשבה… לחיים

להצטרפות לקבוצת סיפורים ותובנות לקבלת הסיפור לשבת

דילוג לתוכן