יש לך תחושה שמשהו תוקע אותך בחיים?

איך מתגברים על פרידה ? איך מתקדמים הלאה?

איך מתגברים על פרידה ? איך מתקדמים הלאה?

איך מתגברים על פרידה ? איך מתקדמים הלאה?

איך אנחנו יכולים לשנות שגרה שהייתה לנו נוחה ובטוחה? או מצב שהיינו בו כל כך הרבה שנים ולא חשבנו לרגע שמשהו ישתנה בו.

אחד הדברים שחשוב להבין שפרידה היא תהליך שלומדים לחיות עם החלל שנוצר.

כל מערכת יחסים יציבה ומתמשכת בין בני אדם מכילה בתוכה גם תהליכים של פרידה. פרידה מתייחסת: לניתוק קשר,אבדן, שינויים בהרגלים, בנוף אליו קשורים ובכל אותם מאפינים שנותנים תחושה בסיסית של ביטחון

בהתגברות על תהליכי פרידה יש משום אופציה להתחזקות ולצמיחה- תחושה שההתמודדות אפשרית, למרות הצער.

פרידה הוא אחד האתגרים שעומדים בפנינו במהלך החיים. לעיתים, אנו נתקלים באירוע , סיטואציה, או משבר ש"הופכים" לנו את החיים. הם גוררים שינוי בכל כך הרבה דברים נוספים.

סוגי פרידות

ישנם סוגים שונים של חוויות פרידה, אובדן, גירושין, עזיבת מקום עבודה, פרידה כשילדינו עוזבים את הבית, או שמשנים תקופה בחיים (גון מעבר לביה"ס, תיכון וצבא), פרידה מבעל חיים ועוד ועוד.

כתוצאה מפרידה מזוגיות, או פרידה מאדם קרוב, אנו מתאבלים שהמערכת היחסים הסתיימה.
מהרגע שאנו פוקחים עיניים בבוקר ומתחילים כל יום מחדש ועד הרגע שעוצמים את העיניים, אנו נתקלים בלא מעט שינויים. הרגלים וזכרונות רבים, שעוטפים אותנו ומזכירים לנו כל פעם כמה זה כואב.

בל סוגי הפרידות יוצרות אצלנו תחושה לא פשוטה שניתן להגדירה כאבל.

להיפרד זה כמו להפיל מכונת משקאות. אי אפשר לעשות את זה בפעם אחת, צריך לטלטל אותה כמה פעמים עד שהיא נופלת"
ג'רי סיינפלד

תחושת הכאב מלווה אותנו ברגעים שונים ומתווספים אליה שלל רגשות ותחושות שמעיקות ומעכבות את חזרתנו לחיים.

אז איך מתגברים על פרידה ? איך מתקדמים הלאה?

ראשית חשוב לקבל את המצב – כי אם נרצה או לא נרצה זו המציאות. חשוב לשים לב שאנו לא צוללים להכחשה- מסרבים להאמין, או להדחקה, כפי שרוב האנשים עושים- מנסים לשכוח וממשיכים הלאה. אך אם לא נתמודד, הכאב עשוי להגיע ולהשפיע בנקודות שונות בחיינו ולכן חשוב להתמודד ולהתנהל באופן אחר עם הכאב שלא ינהל אותנו כל פעם כשהוא מגיע.

שלבים ורגשות קבועים בתהליכי פרידה

ההכחשה וההלם

הצורך להכחיש ולהתעלם מהמציאות שהתרחשה. לרוב נאמרים משפטים כגון " איך זה יכול להיות…?" משפטים אשרים בהם אנו מסרבים להאמין למה שקרה.

שלב הכעס

כעס היא תגובה שבה אנחנו לא מצליחים להכיל את מה שקרה. הכעס הוא כלפי עצמי, אחרים והעולם כולו.

שלב המאבק

מאבק גדול מתרחש בין הרכש וההגיון. כל אחד לוקח אותנו לכיוון אחר. מצד אחד אנחנו יודעים שאלו החיים, אחרים אומרים לנו שהזמן יעבור אך הכטב משתלט ומכרסם בלב ובגוף

שלב העצב והדיכאון

זהו שלב שדברים מתחילים לחלחל ואנו מבינים את המציאות שאין באפשרותנו לשנות. הכאב מכניס אותנו לעצבות גדולה הבאה לידי ביטוי בחוסר מוטיבציה וחוסר עשייה

התחלה חדשה- פרידה וסליחה

זהו השלב האחרון בתהליך פרידה שבו אנו מתמודדים עם הפרידה, מנהלים את מה שמפריע לנו, סולחים לעצמנו ולומדים לחיות לצד הכאב.

אנו מבינים שאנו לא נפרדים מהאדם
אלא נפרדים מהתחושה שנתן לנו
ויש מה לעשות!

אין ביכולתנו להשפיע על התוצאות של אירועים שונים. אנו יכולים להשפיע על הדרך ולעשות כל זה יידרש בשביל להגיע למטרה. אך, לעיתים החיים מזמנים לנו הפתעות כגון פרידה לא צפוייה, או פרידה מזוגיות ארוכה ואנו נותרים עם חור גדול בלב.

לעיתים החיים מכתיבים לנו מציאות לא רצוייה, שאנו מרגישים אחריות עלייה או כישלון אישי. אך, גם אם החיים מכתיבים לנו מציאות אחרת, שאינה תמיד צפוייה ורצוייה, שימו לב שיש גם בדרך הזו דברים טובים ששווה בשבילהם לפקוח חזק את העיניים ולהשאיר אותם פקוחות.

הדרך להמשיך הלאה היא הבנה וסבלנות גדולה. הדרך להתמודד עם פרידות ומשברים היא תהליך , שבו אנו צריכים לשחרר ולהיפרד ממה שמפריע ומעכב אותנו. זו דרך שאינה פשוטה אך אפשרית. הקושי הגדול ביותר שלנו הוא לשנות הרגלים. ככל שעובר יותר זמן שבו אנו מתרגלים לעשות משהו, כך יהיה קשה יותר לעקור את ההרגל הזה. זה כמו עץ הנטוע באדמה שמגדל שורשים רבים ועמוקים כבר תקופה וזה בהחלט לא פשוט לעקור אותו – אך אפשרי.

פרידה שחרור וסליחה:

חשוב גם לדעת לסלוח לעצמי ולאחרים. כשאנו סולחים הגוף שלנו מתנקה. ישנה הרגשת נינוחות. העיפות שהייתה כתוצאה ממחשבות שליליות מפנה מקום לאנרגיה מחודשת. לסלוח זה לא לשכוח, או לתת לגיטימציה למעשה האחר.
כשמישהו פגע בנו, ברגע שלא סלחנו לו פגענו בעצמו. לכן כדאי לסלוח גם כאשר אנו מודעים לכך שהאדם העומד מנגד טעה. סליחה היא משהו שמתרחש בייננו לבין עצמנו. לעיתים לא ניתן לשתף את הצד השני. אך, חשוב לזכור שכדי לסלוח מספיקה החלטה שלי שאני יותר לא מתעסק ברגשות השליליים האלו , כי הם רק גורמים לי תחושות לא נעימות ואינן מקדמות אותי.

להתגבר על פרידות , משברים ואכזבות הוא ללמוד שפה מחדש. לשנת הרגלים ולהיות מודע למה משפיע, מקטין ומוריד אותי.
הדרך להתחזק מפרידות היא לקחת אחריות על החיים שלי , לנהל את הכאב ולהניח אותו במקום שלא יפריע לי בהמשך הדרך שלי בחיים.

לפרטים נוספים הדרך להתגבר על פרידה ליחצו כאן

להרשמה לניוזלטר ליחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הווטאפ שלי "סיפורים ותובנות" ליחצו כאן

magbeauty